© Stine Sampers
Ahilan Ratnamohan (°Melbourne, 1984) gaat als performancemaker aan de slag met vormen die atypisch zijn in een theatercontext en werkt bijna uitsluitend met performers die niet klassiek geschoold zijn. Zijn performances onderzoeken onder andere het culturele en choreografische potentieel van voetbal en de politieke kracht van taal.
Na zijn filmopleiding aan de University of Technology in Sydney (2005) probeert Ahilan carrière te maken als profvoetballer in Nederland, Zweden en Duitsland, een ervaring die een sterke invloed zal hebben op de stijl van zijn later werk. Vanaf 2007 ontwikkelt hij zich als performancemaker in Sydney via samenwerkingen met Urban Theatre Projects en Branch Nebula. Binnen de sociaal-artistieke projecten van deze gezelschappen kan hij zijn onorthodoxe praktijk ontwikkelen en vormgeven.
Sinds 2013 is Ahilan gevestigd in België, waar hij onder auspiciën van kunstencentrum Monty in Antwerpen een aantal projecten met voetballers en atleten initieert (Michael Essien I want to play as you..., SDS1, Drill, Mercenary). Sommige projecten groeien uit tot langdurige trajecten met de atleet-performers, waar nieuwe voorstellingen uit voortvloeien die niet noodzakelijk voetbal- of sportgerelateerd zijn (Star Boy Productions, Reverse Colonialism!, Look on the Bright Side, e.a.). Ahilan’s voorstellingen touren in Europa, Australië, Brazilië en Zuid-Afrika.
Ahilan sluit in 2019 aan bij ROBIN als choreograaf en sociaal-politiek theatermaker. In 2020 start hij een onderzoeksproject aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen rond de performativiteit van taal leren en taalverwerving als performance, een thematiek die ook de focus blijft van zijn huidige projecten (Pidgin X, Alle woorden die ik nog niet kende). Een prominent bijkomend spoor is zijn werktraject in Jaffna, Sri Lanka, de heimat van zijn ouders. Zo werkt hij momenteel aan The Post Whitewash Reparation Company, een project in Jaffna dat in 2019 bekroond werd de Roel Verniersprijs.