© Brecht Van Maele
In 2009 studeert Thomas Bellinck (°Recklinghausen, 1983) als regisseur af aan het RITS, de Brusselse hogeschool voor audiovisuele en dramatische kunsten. Voor zijn regieopleiding aan het Rits studeert Thomas Germaanse Filologie aan de KU Leuven. Al tijdens zijn opleiding aan het Rits staat hij als speler in verschillende producties van het Nieuwpoorttheater, Theater Antigone en 't Arsenaal. Wanneer hij in 2009 geselecteerd wordt voor Het Theaterfestival voor een politieke actie met hongerstakende sans papiers, opent hij het festival met een speech, getiteld "We waren aan het sterven en toen kregen we een prijs." Datzelfde jaar maakt hij samen met Ewout D'Hoore en gedetineerden van de Leuvense Hulpgevangenis een theatervoorstelling. Het repetitieproces is te zien in de TV-reeks Leuven Hulp.
Samen met acteur en voormalige klasgenoot Jeroen Van der Ven richt Thomas in 2010 het theatergezelschap Steigeisen op. Onder de vlag van Steigeisen en veelal in samenwerking met de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, maken Jeroen en Thomas de voorstellingen Fobbit; Billy, Sally; Jerry and the .38 Gun; Lethal Inc.; De Onkreukelbare en Memento Park. In 2011 wordt Lethal Inc., een PowerPoint-voorstelling over de zoektocht naar ‘humane’ executiemethodes, geselecteerd voor Het Theaterfestival 2011.
Naast de voorstellingen die hij maakt met Steigeisen, is Thomas ook te zien in de opera Middle East van Frank Nuyts (Muziektheater LOD) en maakt hij, samen met patiënten van psychiatrisch centrum Sint Jan de Deo, Berg (Campo), een filmisch verslag van een onzichtbare voorstelling. In 2013 bouwt Thomas Domo de EÅropa Historio en Ekzilo (KVS), een futuristisch-historisch museum over het leven in de voormalige Europese Unie. Na de opening in Brussel reist het museum naar andere Europese steden als Rotterdam, Wenen, Athene, Wiesbaden en Marseille.
Samen met schrijver en theatermaker Pieter De Buysser richt Thomas in 2015 ROBIN op, een Brussels productiegenootschap voor artistiek maatwerk. Sinds 2016 is Thomas ook als doctoraal onderzoeker in de kunsten verbonden aan KASK/School of Arts van de HoGent, waar hij - samen met filmmaakster An van. Dienderen en fotografen Michiel De Cleene en Max Pinckers - stichtend lid is van The School of Speculative Documentary.
Momenteel werkt hij aan Simple as ABC, een groeiende reeks installaties en performances die de Europese 'mobiliteitsmanagementmachine’ onder de loep neemt.